Prædikener on Johannesevangeliet

Prædikener on Johannesevangeliet

Johannesevangeliet adskiller sig markant fra de tre andre evangelier, hvad angår stil og tone, men også i kronologi. Johannesevangeliet er mere poetisk med en række sproglige gentagelser, og så fremstår det også mere filosofisk end de tre andre evangelier. Man regner med, at det er skrevet omkring 100-110 e. Kr., og at forfatteren har haft et nært forhold til jødedommen, som er endt i et markant brud

“Penge er ikke alt”, -men det kommer an på, hvem man siger det til

Jesus er livets brød. Det er ham vi skal lytte til, søge til og og modtage kærlighed fra, da Jesus selv er kærlighed og gerne deler ud af det. Dagens tekst er fra Johannes 6,24-37. Der er ikke nogen egentlig nadverberetning i Johannesevangeliet, som hos de øvrige evangelister, men dagens tekst kan tolkes i retning af, at det tangerer til en nadvertekst, da Jesus forklarer dem, hvem han er.

Men hvad er sandhed i en verden, som er fuld af beskyldninger om Fake News, løgne og modløgne?

En prædiken over Johannes Evangeliet kap 8.Der lægges ikke fingre imellem i denne bibeltekst om løgn og bedrag, hvor djævlen kaldes “far til løgnen”. Men hvad er sandhed i en verden, som er fuld af beskyldninger om Fake News, løgne og modløgne? I krig er det første offer sandheden, og det ser vi desværre til fulde i verden i dag. Hvordan skelner vi sandheden fra andres løgne og vores eget selvbedrag. Ole taler om både sandheden med lille “s” og…

Kun sandheden sætter fri!

En samaritansk kvinde med en blakket historie møder Jesus. Kvinden opdager, at Jesus ved alt om hende, men i stedet for at blive flov, bliver hun fri – for sandheden sætter fri! Sommetider bedrager vi os selv og skjuler os bag løgne, og sandheden kan til at begynde med være ubekvem. Men kun sandheden sætter fri!

Vejen til Jerusalem

Hver syvende kristen på jorden forfølges for sin tro. denne uges prædiken handler bl.a. om dem. Vi følger Jesus på vejen til Jerusalem og Påsken.

On-line gudstjeneste 19. april 2020

Kærlighed og kvajekage Jesus havde virkelig god grund til at spørge Simon Peter om “kvajekage“, men for Jesus handler det i stedet for om kærlighed. Hvis du aldrig har kvajet dig overfor én, som du holder af, er denne prædiken ikke noget for dig. Men hvis du har, så lyt med på, hvad Bodil Højbak Møller har at sige.Sang og musik ved Ole Lundegaard og Vokalgruppen. Der er en del salmer, som du er indbudt til at synge med på.…

On-line gudstjeneste 15. marts

Dette er vores første forsøg på en online-gudstjeneste i disse Corona-tider, så bær over med store og små fejl 🙂 Salmer og sange fremføres af Korskirkens Vokalgruppe.Prædiken og bønner er af Ole Lundegaard. Gudstjenesten varer i alt 27 minutter.