Prædiken/gudstjeneste-arkiv

Prædiken/gudstjeneste-arkiv

Marias lovsang er et forunderligt forbillede

Den unge jomfru Maria havde fået en besked fra englen, som hverken før eller siden er blevet givet i verdens historien. Men hun tager den til sig i tro og synger lovsang, mens hun venter (sig). Et forbillede til os om at lovsynge Gud med tak og pris – både for det der er sket og for det vi tror og håber på vil ske. Bodil prædiker ud fra Lukas kapitel 1, vers 46 til 56

“Penge er ikke alt”, -men det kommer an på, hvem man siger det til

Jesus er livets brød. Det er ham vi skal lytte til, søge til og og modtage kærlighed fra, da Jesus selv er kærlighed og gerne deler ud af det. Dagens tekst er fra Johannes 6,24-37. Der er ikke nogen egentlig nadverberetning i Johannesevangeliet, som hos de øvrige evangelister, men dagens tekst kan tolkes i retning af, at det tangerer til en nadvertekst, da Jesus forklarer dem, hvem han er.

Men hvad er sandhed i en verden, som er fuld af beskyldninger om Fake News, løgne og modløgne?

En prædiken over Johannes Evangeliet kap 8.Der lægges ikke fingre imellem i denne bibeltekst om løgn og bedrag, hvor djævlen kaldes “far til løgnen”. Men hvad er sandhed i en verden, som er fuld af beskyldninger om Fake News, løgne og modløgne? I krig er det første offer sandheden, og det ser vi desværre til fulde i verden i dag. Hvordan skelner vi sandheden fra andres løgne og vores eget selvbedrag. Ole taler om både sandheden med lille “s” og…

At tro er ikke at være sikker, men at læne sig ind i troen – som er: Jesus Kristus

Prædiken over Markusevangeliet kap. 9 vers 14-29 om den desperate far med den dæmonbesatte dreng.Hvad vil det sige at tro? En far var desperat. Hans søn var plaget af symptomer, vi i dag tolker som epilepsi, men som dengang blev forstået som dæmonbesættelse. Det er egentlig ikke så vigtigt. Det vigtige er, at Jesus helbreder drengen, og at han kommer en far – der knapt kunne mønstre nogen tro – i møde. I forhold til Gud går det ikke så…

Kun sandheden sætter fri!

En samaritansk kvinde med en blakket historie møder Jesus. Kvinden opdager, at Jesus ved alt om hende, men i stedet for at blive flov, bliver hun fri – for sandheden sætter fri! Sommetider bedrager vi os selv og skjuler os bag løgne, og sandheden kan til at begynde med være ubekvem. Men kun sandheden sætter fri!

“Jesus er opstanden” – budskabet vi har sværest ved at forstå, men mest brug for

Vi plejer at se den åbne grav, som symbolet på Jesu opstandelse. Men Jesu opstandelse er ikke noget tomt, men noget spillevende. “Ja, jeg tror på korsets gåde”, lyder det i en påskesalme. I dag skal vi høre om denne gåde, som er så svær at forstå, men som vi har så inderligt brug for. Følg med i ikonet nedenunder, som prædikanten henviser til.

Gud vil støde onde herskere fra tronen, og der er nok af kandidater

Tyranner hersker over fattige. Det gjorde de for 2.000 år siden, og det gør de også i dag. Marias håb er, at det vil Gud ændre. Gud vil støde onde herskere fra tronen, og der er nok af kandidater i dag. Men hvordan skal vi forstå det? Det er jo ikke vores erfaring. Hvem og hvordan skal det ske? Lyt til Ole Lundegaards prædiken og blive inspireret. Der er noget at hente, -både for hjertet og hjernen.

Midt i en enten-eller-tid

Med udgangspunkt i Bob Dylans “You Got To Serve Somebody” hører vi om en enten-eller-tid med krig i Ukraine og fastetiden, som optakt til påsken. Der er ikke megen plads til “på den ene side, og på den anden side”

Vejen til Jerusalem

Hver syvende kristen på jorden forfølges for sin tro. denne uges prædiken handler bl.a. om dem. Vi følger Jesus på vejen til Jerusalem og Påsken.

Juleaftensgudstjeneste 2021

Vi glæder os til at være sammen med dig, uanset om du er fysisk til stede i kirkesalen eller deltager hjemmefra. Syng med på de kendte julesalmer og lyt til Ole Lundegaards korte prædiken. Dukken Nikolaj er også på besøg. Han kan godt være lidt fræk, men er alligevel god nok på bunden.

5. påskelæsning – langfredag

Dagens læsning er fra Matthæusevangeliet kapitel 27, vers 1 til 56 Efter dagens oplæsning og bøn kan du høre Rune Funch spille og synge “Hil dig Frelser og Forsoner” Oplæsning ved Sandra Hentze Jørgensen