Prædikener on Discipelskab

Prædikener on Discipelskab

At gøre som Jesus gjorde

Marias lovsang er et forunderligt forbillede

Den unge jomfru Maria havde fået en besked fra englen, som hverken før eller siden er blevet givet i verdens historien. Men hun tager den til sig i tro og synger lovsang, mens hun venter (sig). Et forbillede til os om at lovsynge Gud med tak og pris – både for det der er sket og for det vi tror og håber på vil ske. Bodil prædiker ud fra Lukas kapitel 1, vers 46 til 56

“Penge er ikke alt”, -men det kommer an på, hvem man siger det til

Jesus er livets brød. Det er ham vi skal lytte til, søge til og og modtage kærlighed fra, da Jesus selv er kærlighed og gerne deler ud af det. Dagens tekst er fra Johannes 6,24-37. Der er ikke nogen egentlig nadverberetning i Johannesevangeliet, som hos de øvrige evangelister, men dagens tekst kan tolkes i retning af, at det tangerer til en nadvertekst, da Jesus forklarer dem, hvem han er.

Vejen til Jerusalem

Hver syvende kristen på jorden forfølges for sin tro. denne uges prædiken handler bl.a. om dem. Vi følger Jesus på vejen til Jerusalem og Påsken.

On-line video gudstjeneste den 26. april 2020

En spændende dialog fra en skyggefuld bænk i parken – I den ene ende sidder Ruben Andersen-Hoel (præst i Vanløse Frikirke).– I den anden ende – “i godkendt Corona-afstand”- Ole Lundegaard (Korskirken)De fører en spændende samtale om, hvordan ord og handlinger hænger sammen – både for Gud og for os – og om et af de gennemgående billeder på Gud i Bibelen: Gud som vores hyrde I kirkerummet Med mellemrum hopper vi til Korskirken, hvor vi skal synge sammen med…

EFTERFØLGELSE – fra livsforbruger til livsformidler

Jesus kalder efterfølgere ikke fans eller tilhængere Den, der tjener mig, skal følge mig, og hvor jeg er, dér skal også min tjener være Give afkald til bedste for andre Ikke for at opnå noget – ikke af frygt – ikke for at undgå noget, men af glæde og taknemlighed over at vi er værdifulde og brugbare i Guds hånd I er verdens lys og jordens salt – lyset forbrænder mens det lyser og saltet opløses når det anvendes Fra…

Kom og følg mig!

En prædiken i serien om “dicipelskab”. Når vi taler om at følge Jesus efter, begynder vi med Jesus. Det er ligesom, når vi taler om at tro på Gud. Der begynder med Gud, ikke “tro på”. Det er Gud, som skaber troen i os, og som tror på os, før vi tror på HamDagens tekst fortæller om Jesu optagethed af de mindste i samfundet. Børnene, de fattige, kvinderne og alle andre, som i datiden ikke blev regnet for noget.

Det kristne fællesskab

Om at være kristent fællesskab. Indledes med en lignelsen af den irske filosof og teolog Peter Robin. Den spidder vores forudfattede opfattelser af kristen levevis på en intelligent og humoristisk måde. At tro er ikke medlemsskab af en forening. At tro er at følge Jesus, som hans dicipel. At lytte, lære og gøre, som han gjorde, og dermed komme nærmere Gud. Et kristent fællesskab udtrykkes tydeligst ved en flok mennesker, som sidder ved et bord og deler det de har.

Om at gå i Jesu fodspor

Denne prædiken handler om, hvad det vil sige at række ud til andre i kærlighed ud fra dagligdags eksempler. Kort sagt, at være Jesus discipel. Den er en del af en længere prædikeserie: “Hvad vil det sige at være kirke?”